Thursday, April 19, 2012

عزيزي الثورجي .. طظ فيك





في إرتجال وبسرعة أحاول أن أخاطب أعزائي الثورجية المندفعين أصحاب الصوت العالي واللي بيلجأوا لبلطجة الرأي دايماً ومش بيمارسوا اللي بيدعوا إليه .. كلامي بالعامية المصرية الدارجة ومن القلب وبدون تحفظ ولا سابق ترتيب .. هكتبه هنا زي ما هو .. على الله حد يسمع أو يفهم أو يبص في مرايته أو يراجع نفسه ..

يعلم الله أن لا مطلب شخصي لي سوى أن تكون بلادي حرة قوية عزيزة بكل أبنائها .. فشباب اليوم لا محالة هم حكام الغد .. ولو لم يتعودوا النقد من الآن فكلنا نؤسس لبلد لا قبول فيها للآخر ولا حرية ولا ديمقراطية ولا عدالة إجتماعية .. 



عزيزي الثورجي .. طظ فيك .. أنا منزلتش التحرير عشان جنابك تسلملي البلد للفاشيست بتوع دولة التمكين ولا عشان تضربلي بالقانون عرض الحائط

5 comments:

  1. تلطيش جامد اوي يا منى ... بس اكيد من المرار اللي انتي فيه وباقي الناس في مصر فيه
    بس يا منى عمر ماحد هيسمع منهم وانتي شغاله تهزيئ فيهم كدا:))
    بس تحياتي للاسلوب المرتب والمنظم في العرض:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. مش منتظرة حد يسمع ولا يفهم دول قلوبهم غُلف .. وعموماً طظ ماتجيش حاجة في الدرر من يا حزب كنبة يا فلول يا ماسوخيين يا اللي عندكو ستوكهولم سيندروم يا عبيد يا لاحسي بيادة الخ الخ .. مش لازم يدوقوا من نفس الكاس برضه !!

      Delete
  2. ياريت ألموضوع من ألبساطه بحيث تشفى ألكلمات ألقاسيه أمراض مجتمعنا , ولكنت من أول المهللين لكلماتك , إنما ألمرض إستفحل وطال نخاع ألوطن , لدرجة أن ثوره جميله قام بها شباب طاهر متحمس أعاد لنا نحن عواجيز ألكنب ألأمل فى أن يحيا أحفادنا ماإفتقدناه , لم تبلغ منتهاها , إنما ولأن ألعفن طال كل شئ وخرب كل ألنفوس إنقلبت ألآيه , فبدلا من أن تكون ألثوره بداية طريق لأمل أصبحت بداية طريق إنحدار سلم ألوطن لقمه سائغه فى فم سارقى ألأرواح , إبنتى حماسك ووعيك يؤسرانى , فقط أطلب منك ألرحمه فى إستخدام ألمبضع فهى جراحنا وهم أبناؤنا شئنا أو أبينا , تحياتى ..

    ReplyDelete
  3. عزيزى الثورجى..لو ماكانش الكلام اللى فات كله( واللى انت عارف انه بيعبر عن رأى غالبية المصريين)اثَّر أو هز شعرة فيك يبقى بجد طظ فيك وطظ فى كل اللى لعِب فى دماغك

    ReplyDelete
  4. I wish any of them could understand this

    thumbs up my dear :)

    ReplyDelete